SELAMAT DATANG KE BLOG PRAUNIVERSITI SM KEN HWA KENINGAU.

27 September 2013

Tingkatkan kualiti sistem pendidikan

PELAN Induk Pembangunan Pendidikan 2013-2025 mengenal pasti 11 anjakan strategik dan operasi untuk mencapai wawasan dalam meningkatkan taraf pendidikan kanak-kanak ke arah abad ke-21. Anjakan strategik pertama menyebut tentang memberi pendidikan berkualiti yang setanding dengan taraf pendidikan antarabangsa.
Dalam anjakan ini, keperluan untuk penambahbaikan tahap pembelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik selaras dengan piawaian antarabangsa. Untuk mencapai matlamat ini, kita memerlukan guru yang mempunyai keupayaan mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih baik kepada pelajar terutamanya mata pelajaran Matematik dan Sains yang bukan subjek kegemaran.
Anjakan kedua pula menyentuh tentang keperluan untuk memastikan setiap kanan-kanak mahir dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Untuk ini, kita perlu mempunyai guru yang berkebolehan untuk berkhidmat di sekolah luar bandar dan bandar. Dalam anjakan keempat pula adalah menjadikan profesion perguruan sebagai profesion pilihan utama seperti yang dinyatakan dalam Rangka Tindakan di mana pelantikan guru adalah daripada antara 30% graduan yang terbaik. Walaupun ini adalah langkah yang baik untuk meningkatkan kualiti profesion perguruan namun terdapat juga keperluan untuk memahami bahawa untuk menjadi seorang guru yang baik, seseorang itu bukan sahaja perlu mempunyai latar belakang akademik yang tinggi tetapi perlu juga mempunyai kemahiran komunikasi, kepimpinan dan kemahiran untuk mendengar serta komited dalam profesion ini.
Anjakan ketujuh pula merujuk kepada memanfaatkan ICT dalam meningkatkan pembelajaran yang berkualiti di seluruh Malaysia. Memandangkan e-pembelajaran menjadi alat yang penting dalam menyampaikan pendidikan kepada generasi baru kini, kemudahan infrastruktur perlu dibaiki dan dikemas kini bagi merapatkan jurang digital ini.
Anjakan kesembilan pula merujuk kepada kerjasama ibu bapa, masyarakat dan sektor swasta. Keutamaan adalah untuk mengubah daripada "pembelajaran sekolah" kepada "pembelajaran sistem" dengan melibatkan ibu bapa, masyarakat serta sektor swasta dan sosial sebagai rakan kongsi bagi menyokong pelajar dalam pembelajaran mereka.
Tidak dapat dipertikaikan Malaysia perlu melaksanakan perubahan besar dalam sistem pendidikan untuk melonjakkan pencapaian bagi memenuhi aspirasi yang tinggi dalam persekitaran global yang semakin kompetitif. Pelan yang meliputi tempoh 2013-2025 ini merangkumi visi sistem pendidikan dan aspirasi pelajar yang diperlukan negara. Melalui pelan ini, kita perlu membina sistem pendidikan yang mengasuh kanak-kanak menghargai keunikan identiti sebagai warganegara Malaysia.
Kementerian Pendidikan bertanggungjawab untuk mencapai kesemua matlamat yang digariskan. Sementara itu, Ibu bapa, anggota masyarakat dan sektor swasta berperanan dalam meningkatkan kualiti sistem pendidikan negara yang akan membantu menyemai benih kejayaan anak- anak.

Sumber : Utusan Online - 26-9-2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan