SELAMAT DATANG KE BLOG PRAUNIVERSITI SM KEN HWA KENINGAU.

1 September 2013

Nasionalisme tonggak survival negara bangsa

 
 
Usah jadi musuh dalam selimut

Semalam kita meraikan ulang tahun kemerdekaan ke-56 dalam suasana negara sudah jauh lebih maju dari semua segi tetapi semangat nasionalisme yang menjadi pendorong utama kemerdekaan semakin luntur. Bahawa nasionalisme Malaysia dalam keadaan yang jauh daripada memuaskan adalah satu realiti berbanding ketika kita berjuang mencapai kemerdekaan. Sesungguhnya, dengan semangat nasionalisme dan patriotisme yang membara, khususnya dalam kalangan pemimpin, kita berjaya meraih kemerdekaan. Malah, sudah terdapat anggapan segelintir pihak bahawa nasionalisme sudah ketinggalan zaman, sedangkan hakikatnya nasionalisme adalah tonggak kewujudan dan survival negara bangsa.
Nasionalisme adalah pemikiran, sikap dan perasaan rakyat yang menyatakan keterikatan hubungan emosional dengan bangsa dan negaranya, disertai usaha dan harapan agar negara ini terus berdaulat dan terhormat martabatnya. Rakyat perlu memiliki rasa cinta dan bangga yang mendalam sebagai rakyat Malaysia. Apakah bukti atau tanda kesetiaan kepada negara? Tandanya bukan sekadar dapat menyanyikan lagu Negaraku dan mengibarkan bendera, tetapi sanggup berkorban untuk mempertahankan negara daripada sebarang ancaman luar dan dalam. Semangat nasionalisme adalah faktor penting yang membangkitkan kesetiaan kepada negara.

Masalah kesetiaan kepada negara sering timbul dalam negara pelbagai etnik seperti Malaysia. Akan timbul prasangka bahawa ada rakyat yang tidak setia kepada negara dengan hanya mengutamakan kepentingan kaum dan kemajuan ekonomi semata-mata. Golongan ini dilihat tidak berusaha untuk menyebatikan diri, mempelajari dan menggunakan bahasa kebangsaan, hanya bergaul sesama kaum sendiri dan tidak toleran terhadap agama dan budaya kaum dominan.

Semangat ini dipupuk dan dibentuk oleh kesedaran kesatuan dan perpaduan asal usul, budaya, bahasa dan nasib dan masa depan yang sama. Masalah kesetiaan kepada negara sering timbul dalam negara pelbagai etnik seperti Malaysia. Akan timbul prasangka bahawa ada rakyat yang tidak setia kepada negara dengan hanya mengutamakan kepentingan kaum dan kemajuan ekonomi semata-mata. Golongan ini dilihat tidak berusaha untuk menyebatikan diri, mempelajari dan menggunakan bahasa kebangsaan, hanya bergaul sesama kaum sendiri dan tidak toleran terhadap agama dan budaya kaum dominan.

Usah jadi pengkhianat

Rakyat tidak harus menjadi pengkhianat dan bersekongkol dengan musuh untuk meraih kepentingan dan agenda peribadi atau puak. Kesalahan paling besar bagi rakyat adalah apabila menderhaka dan mengkhianati negara dengan menjadi tali-barut pihak tertentu dengan mendedahkan rahsia strategik negara kepada musuh. Mereka adalah musuh dalam selimut atau gunting dalam lipatan. Mereka yang setia dan cinta kepada negara tidak akan menderhaka kepada negara.

Perasaan cinta terhadap negara tidak boleh dipaksa-paksakan. Di dalam dirinya perlu wujud, ‘hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri’ dan ‘di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung.’ Inilah tanah tumpah darah kita, tempat kita bernafas dan akan dikuburkan apabila sudah tiba masanya. Wujud kesedaran di dalam diri bahawa inilah negara bertuah yang menjadi tempat berlindung daripada sebarang ancaman, penjajahan dan kezaliman. Rakyat yang setia kepada negara akan berusaha membantu negara ketika negara bergolak dari segi politik, sosial dan ekonomi, dan bukannya cepat-cepat melarikan diri ke luar negara untuk menyelamatkan diri dan keluarganya. Atau lebih teruk lagi, memohon untuk menukar kerakyatannya.
Kelangsungan bangsa

Nasionalisme Malaysia tidak boleh dipisahkan daripada Rukun Negara. Nasionalisme dan patriotisme menentukan ketahanan dan kelangsungan bangsa. Kita tidak memerlukan nasionalisme yang sempit berpaksikan etnik dan sikap cauvinis, melainkan nasionalisme yang menjunjung tinggi demokrasi dan kerakyatan. Kita perlu terus memperjuangkan negara yang makmur dan sejahtera dari segi sosio-ekonomi kerana kemerdekaan dituntut untuk bukan saja membebaskan negara daripada cengkaman penjajahan tetapi mengeluarkan rakyat daripada kepompong kemiskinan, kedaifan dan kejahilan.

Kita ingin memanfaatkan kemerdekaan ini untuk membina bangsa Malaysia moden yang mempunyai kepercayaan diri yang mantap, berkemahiran dan berilmu tinggi dalam pelbagai bidang. Bangsa Malaysia moden adalah dibentuk daripada kepelbagaian unsur sosiobudaya negara ini. Sudah terang lagi bersuluh, bangsa pentakrif bangsa Malaysia moden tentunya bangsa Melayu. Namun kita kelihatannya gagal mengasimilasikan dan mengidentifikasikan sebahagian etnik dalam proses pembentukan bangsa Malaysia yang kita idamkan. Adakah kita perlu mencetuskan gerakan nasionalisme Malaysia baru bagi melaksanakan pembentukan satu bangsa yang beridentitikan Malaysia tulen?

Pembinaan negara bangsa yang memiliki perwatakan dan jati diri yang kukuh semakin penting ketika kita mahu menjadi negara maju pada 2020, apatah lagi dengan seribu satu ancaman globalisasi. Jurang wilayah dan negara, kaum, kota dan desa, serta kaya dan miskin perlu diminimumkan.

Penulis ialah Pensyarah Universiti Malaysia Sarawak
 
Sumber : Berita Harian Online - 01/09/2013 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan