SELAMAT DATANG KE BLOG PRAUNIVERSITI SM KEN HWA KENINGAU.

27 September 2013

Dilema latihan kemahiran di Malaysia

HAKIKAT bahawa hampir 80 peratus pekerja di Malaysia berada pada kategori tidak mahir perlu dipandang serius kerana ini memberikan kesan yang besar kepada keperluan modal insan, pembangunan ekonomi, kesejahteraan masyarakat dan corak politik Malaysia pada masa depan.
Menjelang status negara maju tahun 2020, keupayaan Malaysia menyediakan tenaga mahir pada kadar 50 peratus daripada keseluruhan pekerja adalah menjadi kayu pengukur sama ada kita benar-benar layak untuk diiktiraf sebagai negara maju. Berdasarkan situasi sekarang, kadar pekerja mahir di Malaysia hanyalah sekitar 28 peratus yang belum melepasi syarat pekerja mahir negara maju.
Dengan berbaki masa yang cuma tinggal 6 tahun dari sekarang, apakah kita mampu mencapai matlamat negara maju yang rakyat pekerjanya berkemahiran tinggi? Ini sekali gus menjadi ukuran pula kepada masyarakat berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 seperti yang disasarkan dalam Transformasi Ekonomi dan janji manifesto kerajaan Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum (PRU-13) lalu.
Sepanjang penulis berkecimpung sebagai penyedia latihan kemahiran swasta selama 18 tahun, tidak pernah berlaku penyatuan bersama antara Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA) dan Institusi Latihan Kemahiran Swasta (ILKS) untuk duduk semeja berbincang secara serius seperti sekarang. Ini membuktikan tahap dilema yang sangat serius sedang dihadapi oleh semua pihak. Malah, kepercayaan antara satu sama lain untuk mencari titik persamaan dan bergabung untuk bekerjasama membuktikan keprihatinan yang bersulam kebimbangan terhadap masa depan tenaga kerja mahir di Malaysia.
Dalam pada semua pihak cemas dengan masa yang semakin singkat, semua pihak tetap melangkah ke hadapan tetapi dengan suasana tempang dan teragak-agak umpama berjalan di dalam kegelapan tanpa mengesan sebarang sinar. Maka wujudlah ketidakseimbangan antara hasrat untuk mengejar sasaran dengan kekangan perlaksanaan yang sedang dihadapi. Inilah yang menjadikan dilema ILKA, ILKS, industri dan semua yang terlibat dalam sektor kemahiran untuk melaksanakan tanggung jawab negara ini.
Terdapat beberapa isu yang menjadi dilema dasar kemahiran di Malaysia. Antaranya adalah ketiadaan satu penyelarasan yang jelas dalam sektor latihan kemahiran kerana terlalu banyak agensi yang melaksanakan perkara yang serupa tetapi mahu menjadi juara dengan jenama masing-masing. Akibatnya berlaku pertindanan yang akan merugikan perbelanjaan, sumber tenaga, pengurusan dan kualiti sebenar graduan yang dihasilkan. Pertindanan bukan sahaja berlaku di kalangan sesama ILKA tetapi antara ILKA dan ILKS.
Selain itu, wujud juga persepsi yang berbeza antara agensi pelaksana dengan agensi sokongan lain seperti Kementerian Kewangan, Unit Perancang Ekonomi (EPU) dan PEMANDU. Adakalanya keperluan agensi pelaksana tidak difahami secara mendalam oleh agensi sokongan ini. Sebagai contoh, agensi sokongan masih menganggap banyak ILKA yang tidak diguna pakai sepenuhnya menyebabkan peruntukan tambahan sukar untuk diperolehi. Jumlah kemasukan dan kos operasi pula terbantut.
Begitu juga takrif pekerja mahir sebenar seperti digariskan oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), Kementerian Sumber Manusia yang menetapkan sekurang-kurangnya seseorang pekerja itu perlu memiliki pensijilan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3. Sedangkan pada masa ini, daripada 1.3 juta pemegang sijil SKM, sebanyak 80 peratus berada di tahap 1 dan 2 yang masih berada pada kedudukan berkemahiran rendah.
Walau bagaimanapun, apa yang lebih parah lagi adalah kekurangan dana Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK), Kementerian Sumber Manusia yang jauh lebih rendah iaitu tidak sampai RM300 juta berbanding PTPTN yang berada jumlah RM5 bilion setahun. Ini telah menyekat lebih ramai pelatih untuk mengikuti latihan kemahiran SKM.
Seperkara yang menjadi kerunsingan juga adalah keupayaan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam untuk memberi pengiktirafan pemegang sijil SKM bagi memenuhi standard dan permintaan tertentu seperti keperluan tenaga kerja sektor awam serta penilaian standard antarabangsa. Ada sesetengah negara yang mahukan jawapan sejauh manakah JPA mengiktiraf SKM sebelum negara mereka menerima pensijilan kita!
Inilah antara dilema yang sebahagiannya telah menjadi isu lapuk berzaman-zaman. Namun, kita tidak boleh lagi membiarkan dilema ini berpanjangan kerana harga kesannya sangat tinggi terutama generasi baru kini dan masa akan datang. Kesan dilema dan isu kemahiran pekerja akan menjadi tekanan kepada masyarakat dan negara jika tidak ditangani segera.
Sudah tiba masanya pemimpin negara duduk semeja dengan semua pihak supaya titik pertemuan untuk menangani isu kemahiran dapat dicapai untuk kebaikan semua.
Forum Pemimpin Kemahiran Malaysia 2013 diharap menjadi medan terbaik untuk merungkai dilema kemahiran yang menghasilkan kesepakatan semua pihak menjayakan misi nasional ke arah negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

PENULIS ialah Pengerusi Gabungan ILKS Bumiputera.

Sumber : Utusan Online - 26-9-2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan