SELAMAT DATANG KE BLOG PRAUNIVERSITI SM KEN HWA KENINGAU.

11 Oktober 2013

Memartabatkan bahasa Melayu di institusi pengajian tinggi

MENTERI Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat kenyataan menarik di Kangar, Perlis baru-baru ini dengan menyarankan kursus-kursus yang diajar di institusi pengajian tinggi (IPT) menggunakan bahasa Melayu secara lebih meluas.
Ia selari dengan Pelan Tindakan Memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu di IPT belum berhasil sejak dilancarkan tiga tahun lalu.
Pelan lima tahun itu dirancang untuk memartabat dan mengukuhkan Bahasa Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan serta penerbitan di IPT.
Kenyataan Timbalan Perdana Menteri itu juga membayangkan suatu tekad politik (political will) yang tinggi supaya ia diberi respons oleh kepimpinan utama IPTA yang semuanya adalah orang Melayu.
Ia selari dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) yang memberikan tumpuan kepada menguasai dwibahasa - memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkasa Bahasa Inggeris (MBMMBI).
Ramai dalam kalangan kelompok menengah dan elit Melayu memandang remeh dan menghadapi masalah psikologi mengenai keupayaan bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu, bahasa pengucapan dan penyelidikan dan beranggapan bahasa Inggeris adalah bahasa kemajuan dan perubahan.
Dasar yang ada tidak menafikan kepentingan memperkasa bahasa Inggeris tetapi meremehkan penggunaan bahasa Melayu di IPTA adalah suatu "dosa besar".
Negara-negara maju seperti Jerman, China, Jepun dan Korea menggunakan bahasa ibunda masing-masing untuk maju dalam bidang ilmu sains dan teknologi. Mereka mempunyai psiki tinggi dan memanfaatkan faedah berbanding dengan tamadun orang lain.
Saranan Muhyiddin supaya salah satu syarat kenaikan pangkat pensyarah ialah menulis buku ilmiah dan makalah dalam bahasa Melayu adalah tepat dan wajar. Ia bakal memberikan keberhasilan berimpak tinggi yang harus digerakkan oleh IPTA.
Pengalaman Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Pertanian dan banyak lagi adalah bukti nyata bagaimana proses pemartabatan bahasa Melayu terjadi.
Graduan mereka di peringkat pasca-sarjana mampu pula melanjutkan pelajaran ke luar negara walaupun ada cabaran yang perlu ditempuhi.
Hari ini ramai yang kurang yakin bahasa Melayu boleh menjadi bahasa ilmu, pengajaran-pembelajaran, penyelidikan dan pengkaryaan. Banyak kursus cenderung diajar dalam bahasa Inggeris.
Seruan Muhyiddin itu adalah perkara dasar. Kepimpinan IPTA harus respons secara positif kerana langkah Kementerian Memartabat Bahasa Melayu dan Memperkasa Bahasa Inggeris adalah baik untuk generasi hari depan.
Inilah sebenarnya cabaran transformatif yang perlu diambil selari dengan peruntukan Perlembagaan Negara dan Akta Pendidikan 1996 yang ingin memartabatkan bahasa Melayu.
Salah satu cabaran transformatif itu ialah binaan jati diri Malaysia. Bahasa Melayu tidak saja dijadikan bahasa ilmu tetapi ia adalah bahasa perpaduan. Pemartabatan bahasa Melayu di IPTA membolehkan generasi muda menguasai ilmu dari jendela berfikir bahasa Melayu yang mendukung etos Malaysia.
Hatta Universiti Islam Antarabangsa Malaysia umumnya harus serius memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi supaya ada manfaat berbanding yang diperolehi di Malaysia terutama dalam memahami cara berfikir dan budaya orang Malaysia.
Datuk Seri Idris Jusof yang terkenal dengan daya inovatifnya mampu melakukan ini di peringkat IPTA. Datuk Seri Prof. Zaini Ujang, Ketua Setiausaha Kementerian boleh membantu kerana semasa beliau menjadi Naib Canselor UTM, kursus-kursus, tesis desertasi dan penerbitan buku-buku banyak diajar dan ditulis dalam bahasa Melayu.
Tulisan ini bukan bermakna ia menghalang proses pemerkasaan bahasa Inggeris. Faktor globalisasi yang berlaku memerlukan bahasa Inggeris dikuasai dengan baik.
Tetapi apa yang terjadi di IPTA adalah pemerkasaan bahasa Inggeris menyebabkan bahasa Melayu terpinggir. Ia menuntut tekad tinggi yang bijaksana supaya yang dikejar dapat, yang dikendung tidak cicir.

Sumber : Utusan Online - 11/10/2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan