Sistem pendidikan negara wajar
menyediakan murid untuk bersaing secara kompetetif bukan hanya di peringkat
dalam negara malah berkemampuan menyahut cabaran dalam skop global.
Pegawai Bahagian Pengurusan Projek
Kementerian Pendidikan, Dr. Hayati Ismail berkata, Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang bakal dilancarkan Ogos ini adalah pendekatan
terbaik dan mampu mengubah senario pendidikan negara ke tahap antarabangsa
setanding dengan negara-negara maju.
"Walau bagaimanapun,
pelaksanaan PPPM hanya mencapai matlamat jika dilakukan dengan penglibatan
aktif daripada pihak sekolah, ibu bapa dan komuniti demi membentuk satu
ekosistem pembelajaran yang terbaik.
"Kita tidak boleh lagi melihat
sekolah sebagai satu institusi tunggal untuk kita membentuk anak-anak kita
kerana sistem pendidikan sekarang memerlukan satu ekosistem
''Hal ini demikian kerana, anak-anak
kita hanya berada di sekolah 14 peratus daripada masa mereka setahun manakala
baki 86 peratus masa mereka digunakan bersama keluarga serta masyarakat,"
jelasnya.
Beliau berkata demikian ketika
menjadi ahli panel Konvensyen Pendidikan Melayu dan Bumiputera: Di mana Anak
Kita? dalam sesi forum mengenai topik Meritokrasi Dalam Pengambilan Pelajar
Melayu dan Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) serta Kesannya
Kepada Pembangunan Sumber Manusia, di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Konvensyen sehari anjuran Yayasan
Pelajaran Mara, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Gabungan Pelajar
Melayu Semenanjung (GPMS) itu dihadiri kira-kira 1,000 peserta terdiri murid
sekolah dan penuntut Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM).
PPPM yang dirangka secara strategik
meliputi 11 Anjakan termasuklah penyediaan akses, penguasaan kemahiran
berbahasa dan penghayatan nilai.
Pelan komprehensif itu diiktiraf
badan dunia Unesco kerana melakukan 'public engagement' di samping mengandungi
pelan strategik perlaksanaannya.
Kementerian Pendidikan telah
menjalankan sesi dialog terbuka di setiap negeri, mengadakan persidangan meja
bulat, menerima 7,000 syor daripada umum mengenai keperluan dan kesesuaian yang
perlu dimuatkan pada pelaksanaan pelan tersebut.
Pelaksanaan PPPM berlangsung
mengikut tiga gelombang perubahan bermula gelombang pertama tahun ini sehingga
tahun 2015 diikuti lima tahun seterusnya dan gelombang ketiga bermula tahun
2020 hingga 2025.
Menurut Hayati, impak pelaksanaan
pelan itu mengambil masa panjang dan memerlukan masa untuk melihat hasil
perubahan ke atas senario pendidikan negara yang memerlukan pelbagai
pengubahsuaian.
Beliau menambah, PPPM juga
dihasratkan untuk memberi impak besar kepada masyarakat Melayu sejajar dengan
senario di sekolah kebangsaan ketika ini.
"Perkara ini adalah wajar
sejajar dengan senario semasa di sekolah kebangsaan yang menunjukkan majoriti
muridnya dan 85 peratus gurunya ialah Melayu," katanya.
Sumber : Utusan Malaysia, 01/07/2013
Tiada ulasan:
Catat Ulasan