SELAMAT DATANG KE BLOG PRAUNIVERSITI SM KEN HWA KENINGAU.

15 Januari 2014

Majikan mesti utama pekerja warga tempatan

 Oleh : Manja Ismail

Peraturan baru di restoran makanan segera permulaan elak bergantung tenaga kerja asing

Keputusan Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin (JKKA-PATI) minggu lalu yang melarang semua restoran berkonsep makanan segera menggaji warga asing, seharusnya menjadi langkah pertama ke arah mengurangkan kebergantungan kepada rakyat luar mengisi kekosongan dalam pelbagai sektor pekerjaan di negara ini.

Majikan masih lagi mendakwa sukar mendapatkan rakyat tempatan dan pihak berkuasa pula dilihat terlalu cepat mengalah tanpa membuat kajian terperinci”
Benarkah dakwaan itu atau ia hanya alasan mereka yang mahu membayar gaji murah dan mengelak daripada menyediakan pelbagai kemudahan kepada pekerja seperti diperuntukkan oleh undang-undang buruh.

Kita memahami jika warga asing diambil bekerja di sektor perladangan, pembinaan dan pembantu rumah kerana kesukaran mendapatkan rakyat tempatan. Bagaimanapun, apabila warga asing sudah memenuhi pelbagai sektor sehingga memenuhi restoran, hotel, pasar raya, pasar malam, segala jenis kilang, gedung perabot, butik eksklusif dan hospital swasta, pasti ada sesuatu yang tidak kena dengan dasar pekerjaan kita.

Itu belum termasuk ‘pelancong’ warga asing berkhidmat di ratusan pusat urut ‘kaki’ atau ‘pekerja’ malam dari pelbagai negara di kelab malam dan karaoke yang saban minggu diangkut dalam serbuan oleh pihak berkuasa. Begitu juga dengan pelayan warga India di kebanyakan restoran mamak yang bertukar pekerja setiap tiga bulan kerana tamat tempoh lawatan sosial.

JKKA-PATI berpendapat kemahiran memasak di restoran makanan segera tidak tinggi atau sukar berbanding restoran biasa kerana kaedah penyediaannya mudah dipelajari melalui latihan.
Faktor gaji, layanan majikan

Kita percaya banyak lagi sektor lain selain restoran makanan segera diminati oleh rakyat tempatan jika gaji, layanan majikan, persekitaran dan waktu bekerja tidak seperti yang dikenakan ke atas warga asing.

Sepuluh tahun lalu kita boleh terima alasan majikan bahawa rakyat tempatan terutama Melayu hanya berminat ‘makan gaji’ di pejabat berhawa dingin. Tetapi, jika itu masih lagi jadi alasan sekarang, majikan sedemikian hanya mahu mengelak menggaji rakyat tempatan kerana terpaksa menyediakan pelbagai kemudahan lain seperti diperuntukkan oleh undang-undang.

Kita percaya jika majikan berusaha bersungguh-sungguh mencari rakyat tempatan dan menyediakan persekitaran kerja yang sesuai, masalah mengisi kekosongan tidak timbul terutama ketika ekonomi negara dalam keadaan tidak menentu sekarang.

Kenapa pusat peranginan di Genting Highlands mampu mengekalkan ribuan pekerja dari kalangan belia tempatan walaupun lokasinya agak jauh di puncak gunung? Jawapannya ialah selain gaji yang menarik, kakitangannya disediakan pelbagai kemudahan seperti tempat tinggal, elaun makan, malah masjid dan surau kepada pekerja Islam.

Tidak mengenali Gen Y

Dakwaan kononnya belia tempatan tidak meminati kerja yang dilakukan warga asing bukan saja mitos untuk mewajarkan pengambilan rakyat luar, tetapi mereka yang percayakannya tidak mengenali generasi muda atau Gen Y ini.

Satu contoh kecil ialah perkhidmatan gunting rambut yang selama ini jarang dilakukan oleh belia tempatan kecuali di salun unisex. Kalau premis digelar kedai gunting rambut lelaki, terutama di Lembah Klang, sebahagian besar pekerjanya sekarang ialah dari selatan India.

Bagaimanapun, apabila artis Rap, Joe Flizzow memperkenalkan Joe`s Barbershop di Subang Jaya, ia bukan saja mendapat sambutan hangat dalam kalangan Gen Y, malah mengangkat martabat kerjaya penggunting rambut itu sendiri sehingga menarik minat belia Melayu untuk menceburi bidang itu.

Status selebriti Joe mungkin membantu melariskan perniagaan itu sehingga satu lagi cawangan dibuka di Taman Tun Dr Ismail dan mungkin dikembangkan ke seluruh negara.

Kebanyakan penggunting rambut lelaki di kedai itu ialah lepasan sekolah latihan TEMPATAN termasuk dari Institut Kemahiran MARA. Walaupun harga gunting di situ RM20 berbanding RM10 hingga RM20 di kedai mamak, pelanggan sanggup tunggu giliran berjam-jam.

Anehnya, majikan masih lagi mendakwa sukar mendapatkan rakyat tempatan dan pihak berkuasa pula dilihat terlalu cepat mengalah tanpa membuat kajian terperinci.

Keputusan JKKA-PATI meminta majikan restoran makanan segera menggaji rakyat tempatan seharusnya menjadi permulaan berakhirnya pergantungan kita kepada rakyat asing.

Sumber : Berita Harian Online -14/01/2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan